Viktig informasjon om gjesteparkering og parkeringsforbud

Som vi har informert om tidligere så har vi sett et behov for å engasjere et parkeringsselskap for håndheve reglene for gjesteplassene samt for å unngå at folk parkerer på tunet (dette har ikke vært et stort problem, men et forbudskilt kan ikke skade..).

Det har tatt litt tid, men nå har ParkNordic endelig fått dette på plass for oss.

Betaling for gjesteparkering skjer etter følgende takster:
Mandag til søndag kl. 24:00 – kl. 06:00: 10,- per time
Mandag til søndag kl. 06:00 – 24:00: 1,- per time
Maks parkering 48 timer total parkeringstid innenfor 5 døgn, deretter 5 døgn karantene før neste parkering kan starte (gjelder per skiltnummer). I tillegg kommer starttakst i EasyPark på 4kr, og så har de 15% påslag på takst. Så f eks å ha en gjest 17-23 en kveld koster da i overkant av en tikroning. Står man over natta koster det naturligvis mer, men det er også meningen slik at ikke beboere skal stå parkert over natta ofte. Døgnpris inkl. starttakst og påslag er ca 94kr (dette kan dere sjekke ut selv i EasyPark-appen, takstgruppe 903).

Vi tror at dette kommer til å fungere utmerket og håper at det blir tatt godt i mot av beboerne. 🙂

Hvordan finansieres dette?
– 100% av netto innbetalte kontrollsanksjoner tilfaller i sin helhet ParkNordic. (NB! ingen vits i å komme til styret med bøtene sine da vi ikke har noe med de å gjøre. Kontroller vil utføres daglig, så hvis man velger å jukse så er det på egen risiko og regning).
– ParkNordic fakturerer oss et lite årlig beløp som bl.a. dekker offentlige gebyrer tilknyttet offentlig parkeringsforskrift.
– Netto inntekter fra EasyPark fordeles 50/50 mellom Sameiet Hovinbekken3 og Park Nordic AS. Med netto menes beløp fratrukket mva. og transaksjonsavgifter for kredittkort og mobilbetaling.

Ut ifra våre beregninger så betyr det at hele greia sånn ca finansierer seg selv, evt går noen få tusen i pluss eller i minus litt avhengig av hvor mye vi bruker gjesteplassene. Uansett så er det ikke snakk om noen summer som gjør at vi skal forandre noe på felleskostnader.

Skiltene er satt opp i dag (7. desember), men ingen trenger å betale noe denne helgen da det ikke vil kontrolleres før til uken. Betaling startet altså fra og med mandag 10. desember! Skilt er allerede hengt opp, men disse kan ignoreres frem til mandag.

En ekstra gladnyhet: Vi kommer til å muliggjøre elbillading på gjesteplassene med betaling over vipps basert på tillit. Mer info kommer når dette er klart.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s